brittlatour.reismee.nl

Goodbye incredible India

Hoi allemaal,

Ik ben inmiddels weer een paar daagjes in Nederland. Brrr.. dat is even wennen.
Ik besef het nog niet helemaal dat ik de afgelopen maand in India heb doorgebracht, en nu weer terug in mijn vertrouwde omgeving ben. Alsof ik alles gedroomd heb, of nu droom en elk moment wakker zal schrikken door toeterende rikshaws of tempelmuziek.

De terugreis is goed verlopen. Waar ik op het vliegveld van Bangalore als blanke Nederlander nog in de minderheid was, hoorde ik in Dubai helaas al een hoop Hollands gezeur om me heen.
'Mam, zitten we bij het raam?' '
'Geen idee. Volgens mij niet.'
'Maar ik wil bij het raam!'
'Ik had ook een voorkeur voor raamplaats opgegeven, maar ik denk dat iemand onze plek heeft ingepikt!
'Kunnen we niet ruilen? Ik wil bij het raam!'
'Ja ik wil eigenlijk ook bij het raam. Snap niet hoe wij niet bij het raam kunnen zitten. Volgens mij had ik echt voorkeur opgegeven. Nu hebben we zo'n vervelende plek en heeft iemand onze plaats.'

*zucht* Ik bleef natuurlijk stug Engels praten als iemand wat vroeg, maar helaas verraadde mijn paspoort dat ik ook bij dat zeikende volk hoorde. Verder ben ik natuurlijk heel blij dat ik hier weer ben, maar ik moet gewoon altijd even wennen aan Hollanders om me heen als ik net naar het buitenland ben geweest.

Na 2x ontbijt en 1x lunch te hebben gehad in het vliegtuig, en mijn horloge 2x een paar uur terug heb moeten zetten, waardoor ik sommige tijdstippen 3 keer op een dag had meegemaakt, kwam ik op Schilhol aan. Regen en 7 graden. Heerlijk Nederlands weer dus. Pap, mam en Philipp kwamen me ophalen en het 'echte' leven ging weer beginnen.

De eerste nacht in mn eigen bedje had ik heerlijk geslapen. In India had ik drie matrassen boven op elkaar liggen die samen nog niet eens een beetje in de buurt kwamen van het zachte matras dat ik hier heb. Nooit eerder bij stilgestaan hoe zacht het ligt.
Toen ik gister naar de supermarkt liep om o.a. chocoladepepernoten te kopen, viel me op hoe rustig het hier is. En hoe wit de lucht is. Geen getoeter, geen massa's mensen, weinig verkeer - en het verkeer dat er is hoor je amper. Het leek wel uitgestorven.

Tot slot nog een wijze les die ik van een Indier geleerd heb, en graag met jullie wil delen:

'Wat andere mensen ook zeggen, ga uit van je eigen ervaringen en zie ook de positieve dingen.'

Voor India komt het op hetvolgende neer. Er gaan veel - voornamelijk negatieve- verhalen over India rond. Zowel van reisgidsen als van reizigers en mensen die er niks vanaf weten.
'Waarom ga je in hemelsnaam naar India?'. Het zou er heel vies zijn, ze zouden alleen maar krottenwijken, ellende en armoede hebben. Je houdt het er nog geen dag vol zonder superziek te worden. Overal lopen bedelaars aan je te trekken. Er liggen dode mensen op straat. Het is er te heet om te bewegen. Etc. Etc.

Wel mensen, ik heb gelukkig juist hele positieve dingen in India ervaren die ik ook even de wereld in wil roepen. India is een land van uitersten. Er is inderdaad grote armoede, maar ook de rijkste mensen wonen er. En daarnaast heb je, jawel, ook nog mensen die niet in een krot of paleis wonen! En oke, als je smetvrees hebt moet je niet naar India gaan. Ze hebben er namelijk vrijwel geen vuilnisbakken dus al het afval belandt gewoon op straat. De mensen leven gewoon totaal anders. Je moet het niet willen vergelijken met het leven hier in Nederland, want dat gaat gewoon bijna niet. Het is een andere cultuur, en als je dat kunt accepteren, zie je de schoonheid van het land pas. Want naast die overbevolking, zijn er ook gebieden waar je zo ver als je kijken kunt alleen maar mooie natuur ziet, zonder mensen. In grote steden is het hier ook druk, maar in India gaat daar gewoon nog een schepje bovenop. En als je dan als toerist met een toeristenbus naar een of ander paleis gaat, dan zou ik als bedelaar ook daar gaan staan wachten. Ik ben overigens helemaal niet lastig gevallen door bedelaars, maar als je naar een grote toeristische stad -vooral in het Noorden- gaat schijnt het wel erger te zijn. En dode mensen? Nee hoor. Zelfs de Indiers zelf hebben die nog niet op straat gezien. Er zal er best ergens eentje langs de kant in New Delhi liggen, of natuurlijk bij de Varanasi, maar dat betekent niet dat heel India vol ligt. Over het algemeen is het warm in India, maar het ligt ten eerste aan de periode van het jaar en ten tweede aan het gebied. Ga je in het zomerseizoen naar Rajasthan dan bestaat de kans dat je tegen de 50 grade aanzit. Maar, je kunt ook in Madikeri terecht komen met 20 graden en regen ;). Het land is te groot om het te generaliseren. Tot slot het punt waar ik mezelf nog steeds over verbaas, ik ben als westerling in India niet ziek geworden. En ik heb nou niet bepaald een hele sterke maag ofzo. Dus mensen, als je gewoon goed oplet en je inleest over de andere cultuur en er open voor staat, kun je het prima overleven in India!

Zo, dat wou ik even kwijt :)

Reacties

Reacties

annie en cor

Hoi Britt
Fijn dat je zo,n geweldige tijd daar in india hebt gehad,maar nu ben je weer in ons koude kikkerlandje,dat is even wennen weer.
Maar alles wat je gezien en meegemaakt hebt nemen ze je niet meer af.
Geniet nog na en van je foto,s.
groetjes van ons.

Laura

Mooi gezegd Britt :)

Foto's zien er trouwens echt mooi uit, wat een uitzicht overal! Ben benieuwd naar de rest!

Oma Latour

Lieve Britt, Ik kreeg vandaag pas jouw mooie verhaal, vandaar mijn late reactie.
Fijn dat je zoveel positieve ervaring over India hebt op gedaan.Het was zeker niet te vergelijken met Peru. Maar dat vertel je maar als we de mooie foto's mogen bekijken.

Liefs en groeten ook voor Philipp.
Oma.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active